Een spectaculaire bedevaart aan de Ganges - Reisverslag uit Vāranāsi, India van tineke en gaby - WaarBenJij.nu Een spectaculaire bedevaart aan de Ganges - Reisverslag uit Vāranāsi, India van tineke en gaby - WaarBenJij.nu

Een spectaculaire bedevaart aan de Ganges

Door: Gaby en Tineke

Blijf op de hoogte en volg tineke en gaby

09 November 2009 | India, Vāranāsi

9 nov. Nog voor zonsopgang op pad. Samen met duizenden pelgrims en toeristen onder oorverdovend lawaai, fietsers, riksja's en ander voertuigen onwijkend, in de nachtelijke duisternis naar de Ganges gelopen. Voor onze ogen ontvouwde zich een ongekend schouwspel van Hindoestaanse gelovigen uit alle windstreken die zich wasten in de rivier, priesters met hun rituelen, gelovigen en toeristen die bloemen met aangestoken kaarsje aan de Ganges offerden, vertegenwoordigers van wasbedrijfjes die de was van hun clienten in de Ganges wasten en vervolgens te drogen legden en last but not least de rokende brandstapels met overledenen.We kwamen ogen en oren te kort.
Nadat onze boot weer aangemeerd was, samen met de gids door de oude stad gelopen. Het was er zo onbeschrijflijk smerig als we zelden ( zelfs in India) hebben gezien: het vuil wordt gewoon in de 1.50 m. brede straatjes gestort, koeien, honden, geiten doen er zich aan tegoed en zorgen op hun beurt voor het nodige afval. De pelgrims lopen er blootvoets doorheen. Daarom alleen al verdienen ze als goden terug te komen. Tussen al die smerigheid door, zagen we de gouden tempel (d'e tempel voor Hindoes), kleine huistempeltjes, godenbeelden o.a van Ganesj, een lijk gehuld in oranje doeken dat in sneltreinvaart door dragers door de nauwe straatjes werd vervoerd onder luid gezang.
Het was al met al te indrukwekkend voor woorden.
Net voor zonsondergang teruggegaan naar de Ganges. Deze keer lopend (of beter gezegd rennend achter de gids )door de Mohammedaanse bazar. Opnieuw een kleurrijk tafereel van gelovigen, bedelaars, kooplui. Kwamen terecht in een bijeenkomst van wel duizend Hindoestaanse vrouwen die onder leiding van een Goeroe klapten en zongen. Zagen vanaf onze boot op de oever van de Ganges ceremonies van resp. zeven en vijf priesters die mantra's zongen, met vuur zwaaiden, gelovigen die vuurwerk afstaken en we hoorden het langgerekte zangerige "Ohm" over het water schallen.
Vandaar per boot naar het grootste cramatorium aan de Ganges. We zagen brandstapels, lijken in doeken gewikkeld die eerst ondergedompeld werden in de rivier voordat ze op de brandstapel kwamen, we zagen het heilige vuur, de kapper die van elk lijk baard en haren afscheert, de verkoper van sandelhout voor de verbranding van de beter gesitueerden. Kortom,een ervaring om nooit te vergeten.
Tussendoor nog de plek bezocht waar boeddha voor het eerst zijn leer verkondigd heeft.Na al die religieuze ervaringen, gaan we meer dan gesticht naar bed. Morgen wacht Nepal.

• 09 November 2009 - 18:06

Ingeborg:

WAUW!!
    Heel veel plezier in nepal.
    XX

• 09 November 2009 - 18:28

Roely:

Ik blijf het zeggen. Geweldig geweldig adembenemend ik blijf lezen. Op naar Nepal.
    Ik blijf jullie volgen.
    Liefs Roely

• 10 November 2009 - 13:21

Roelie S.:

Gigantisch wat een belevenissen c.q. ervaringen! Hopelijk is de "harde schijf" in jullie hoofd groot genoeg voor nog meer.
    Mooie tijd in Nepal gewenst. Zie nu al uit naar jullie verslag en foto's.
    Groetjes, Roelie (en Ekke).

• 12 November 2009 - 10:24

Jan:

Geweldig jullie reisverslagen te lezen,zo brengen jullie een heel andere wereld met cultuur,religie,sociale omstandigheden etc.dicht bij ons via woord en beeld.Geweldig!!! Ik ben benieuwd wat Nepal jullie zal brengen en wij een beetje mee kunnen genieten van al jullie indrukken. Groetjes Jan de Semslander