Van middeleeuwen naar 20e eeuw - Reisverslag uit Udaipur, India van tineke en gaby - WaarBenJij.nu Van middeleeuwen naar 20e eeuw - Reisverslag uit Udaipur, India van tineke en gaby - WaarBenJij.nu

Van middeleeuwen naar 20e eeuw

Door: Gaby en Tineke

Blijf op de hoogte en volg tineke en gaby

31 Oktober 2009 | India, Udaipur

30 okt. We gaan vroeg op pad. De chauffeur voert ons dwars door een prachtig bergachtig gebied met hier en daar wat water in een rivierbedding, en een enkel meer. Een verademing na al dat droge land dat we hebben gezien. De smalle eenbaansweg biedt arcadische vergezichten: we zien watermolens aangedreven door in cirkels lopende ossen, landbouwers die met een door ossen getrokken ploeg het land bewerken, de armsten onder de armen die in de open lucht leven met de schaduw van een boom als de enige bescherming, mannen, vrouwen en kinderen die leven van het afsnijden van gras dat ze als diervoer proberen te verkopen. Als we stilstaan om een foto te nemen, worden we belaagd door een vrouw en een groep kinderen om geld.Natuurlijk krijgen ze wat, maar hoe begrijpelijk ook, we worden wat moedeloos van alle gebedel door vrijwel iedereen: obers, portiers, schoonmaakpersoneel, gidsen, schoolkinderen, handelaren, iedereen wil wat.
Hoe dan ook, we genieten van een bezoek aan een werkelijk schitterend gelegen fort, dat we -het zal ook niet zo zijn- op het heetst van de dag beklimmen. Gelukkig hebben we voldoende water bij ons, en wordt onze moeite meer dan beloond. Het is er druk. Vooral veel schoolkinderen. Een haantje de voorste spreekt ons aan: enorme opwinding, veel gegiechel van meisjes en uitgestoken handen van jongens later zijn we weer terug bij de uitgang.
Aan het begin van de middag rijden we Udaipur binnen: alles lijkt welvarender, schoner, de straten zijn deels omzoomd door trottoirs en er zijn echte winkels met glas voor de etalages.
Ons hotel is onderdeel van het City Palace complex, waar ook de huidige Maharadja nog steeds een schitternd verblijf heeft. We checken in en genieten van de kamer met uitzicht over het meer en het zomerpaleis in het midden daarvan en maken aan het eind vande middag een prachtige boottocht langs de paleizen.
We sluiten de dag af met een diner op een terras aan het water, in een sfeer van duizend en een nacht.
31 okt. We staan veel te laat op. Zo'n anderhalf uur later dan afgesproken bezoeken we met de gids het indrukwekkende citypaleiscomplex. Werkelijk prachtig. Zoals alles wat we hier aan belangrijke monumenten bezoeken, is de beveiling overal aanwezig.
Doordat we te laat zijn opgestaan, is het hele programma opgeschoven. Gelukkig is er nog genoeg tijd voor een bezoek aan een prachtige tuin die ooit van de Maharadja was, en voor een lokale lunch. De rest van het programma wordt verschoven naar het vallen van de avond: een sfeervolle wandeling door oude straatjes naar een prachtige tempel.We waren daar getuige van een rituele ceremonie :oorverdovend lawaai van bellen, kleine cimbalen, gezang, gewapper met een soort van plumeaux, zegeningen met olielampjes en geurstaafjes.
We gaan nu naar bed. Morgen wacht ons een langdurige rit en een drukke dag in Pushkar.
Hopelijk is het daar wat minder warm dan hier, ca. 32 graden.

• 31 Oktober 2009 - 20:23

Gerry:

Jullie zijn haast bezig met een "Kruistocht in spijkerbroek". Je bent nog maar een week weg, maar hebt een jaar gereisd, om eens contemplatief te mediteren. De video's zijn ook leuk. Veel plezier en word(t) niet overspannen van alle indrukken!
    Liefs van Gerry

• 01 November 2009 - 09:04

Aad Breedveld:

Lieve Gaby,
    Wat een kleuren! Jullie maken wel een heel mooie reis, waarvan ik in het druilerige Epe mee kan genieten. Het blijft bijzonder je zo te kunnen zien wandelen. Goede en gezonde reis verder. Ik volg jullie graag.

Aad

• 01 November 2009 - 11:04

Nel:

Wat een sprookjesachtige foto's, indrukwekkend.
    De video's met horten en stoten bekeken, maar kreeg toch een goede indruk.
    Ik blijf jullie volgen.

• 01 November 2009 - 15:00

Bettie.:

Lieve Tineke en Gabywat een reis die jullie maken vandaag 1 nov. de eerste gelegenheid gehad om alles te lezen en te bekijken en dat was genieten. Wens jullie alle goeds en nog heel veel plezier liefs Bettie.

• 03 November 2009 - 13:57

Maarten En Irene:

We hebben net de filmpjes bekeken en het laatste verslag gelezen van 31 oktober.
    Wat een fantastische reis. Jullie hebben vast het gevoel al weken weg te zijn uit nederland.
    We zijn benieuwd naar de volgende berichten.
    Liefs, M en I

• 04 November 2009 - 13:31

Marloes:

we weten nu waarom onze kippen Brahma's heten.
    Ze zijn als geschenk aan koningin Victoria uit India (tempel in Pushkar)gegeven.
    Zo komen we nog heel wat te weten, door jullie reizen.
    Gisteren hebben Alet en ik een heerlijke buitenrit van 1 1/2 uur op Lenthe en amber gemaakt.
    Prachtige herfstkleuren om ons heen, genieten hier ook in Yde.
    De verbouwing gaat naar wens.
    Nog heel veel reisplezier,
    Groetjes,