Jaipur, the pink city - Reisverslag uit Jaipur, India van tineke en gaby - WaarBenJij.nu Jaipur, the pink city - Reisverslag uit Jaipur, India van tineke en gaby - WaarBenJij.nu

Jaipur, the pink city

Door: Gaby en Tineke

Blijf op de hoogte en volg tineke en gaby

26 Oktober 2009 | India, Jaipur

25 okt. Om 9.00 uur staat de auto klaar en nemen we de laatste foto's van het voormalige Shiv Vilas paleis in Sariska. Zo'n drie uur Indiaas verkeer, en heel veel kleurrijke beelden later arriveren we bij ons hotel, een nagebouwd paleis met saluererende bewakers bij het hek, een indrukwekkende oprijlaan, een portier in prachtig gewaad en met krijgshaftige snor en aan weerszijden van de ingang een muzikant die resp.met tromgeroffel en fluitspel de nieuwe bezoekers welkom heten.Het lijkt allemaal net echt. Binnen wacht een welkom met vochtige doekjes voor de handen (geen overbodige weelde), het omhangen van een bloemenkrans,het aanbrengen van een gele stip op het voorhoofd ten teken van welkom en allerlei andere plichtplegingen. De hal ziet er indrukwekkend uit met prachtige kroonluchters uit Belgie, plafondschilderingen van een Parijse kunstenaar, een beeldengroep met heuse edelstenen en ingelegd goud enz.
Een uurtje of wat later rijden we naar Jaipur. We zien voor het eerst het schitterende paleis van Amber op de heuvel liggen en verheugen ons op een bezoek daaraan morgen.
Nu rijden we door naar het centrum van het oude Jaipur voor een bezoek aan het stadspaleis, waarvan een deel nog steeds als residentie van de voormalige maharadja in gebruik is. Een schitterend complex in terracottakleuren, met o.a. de twee grootste zilveren vazen ter wereld (350 liter), speciaal gemaakt voor maharadja Madho Singh, die ze gevuld met Gangeswater voor de rituele reiniging meenam naar London ter gelegenheid van de kroning van Edward VII.
Vandaar naar Jantar Mantar, ooit de grootste sterrenwacht ter wereld, aan de hand waarvan astronomen tot op de dag van vandaag o.m. de juiste datum voor een huwelijk bepalen. Het is een indrukwekkend complex, met tal van zonnewijzers die een nauwkeurige meting moesten garanderen. Het is er druk en overal worden we belaagd met kooplieden die iets in de aanbieding hebben: ansichtkaarten, tulbanden, waaiers van pauweveren, en ja, er is ook een slangenbezweerder.
Vandaar naar Hawa Mahal. Dit Paleis der winden bestaat uit niet veel meer dan een grote facade met 953 nissen en ramen waardoor de hofdames het straatleven konden gadeslaan.
Onze uitstekende gids laat ons -uiteraard niet geheel belangeloos- kennismaken met een van de belangrijkste industrie : die van de de juwelenslijperij. Overbodig te zeggen dat dat bezoek erg veel tijd kostte.
26 okt. vandaag vroeg weg voor een bezoek aan het paleis van Amber. Bij aankomst zien we een eindeloze rij olifanten de weg naar het paleis beklimmen met op hun rug toeristen uit waarschijnlijk alle delen van India en heel veel andere werelddelen. Vrij gauw zijn ook wij aan de beurt. Het wordt een spectaculaire tocht naar boven met een prachtig uitzicht over de vallei en de 9 km tellende verdedigingsmuur, die veel weg heeft van de Chinese, maar dan dus korter.
We genieten van wat ooit pracht en praal geweest moet zijn, de elegante architectuur, de prachtige motieven en gaan na een uitvoerig bezoek vervolgens met jeep en gids naar beneden waar de chauffeur op ons wacht. Eerst terug naar hotel (ca 25 km rijden)i.v.m vergeten batterij fototoestel G. (zo'n toestel doet dan niks), en toen weer terug voor nog twee andere forten, en vervolgens de lunch. (de Indiase keuken is verrukkelijk, maar ver verwijderd van Sonja Bakkers ideale menu).
Een groot deel van de middag ging daarna op aan die andere tak van handel in Jaipur: textiel, kashmir. Natuurlijk genoten van de prachtige stoffen en natuurlijk zijn we bezweken.
De middag afgesloten met een spectaculair bezoek aan het centrum van het oude Jaipur: ambacht bij ambacht naast elkaar: kruidenzaakjes, theewinkeltjes, ijzerwaren, bloemen, geurflesjes, attributen voor huwelijkceremonies, je kunt het zo gek niet bedenken of het was er. Samen met de gids, talloze koeien, inwoners van allerlei culturen, rangen en standen en natuurlijk toeristen slenterden we door dit geheel en staken we met gevaar voor eigen leven de straat over alle soorten van verkeer ontwijkend: van os tot riksja, van tuktuks tot afgeladen bussen. Dit alles onder een oorverdovend getoeter.Het was fantastisch. Zwart als roet kwamen we terug in ons hotel, want het mag dan allemaal fascinerend zijn, van roetfilters of ander milieubeschermende maatregelen heeft echt niemand hier gehoord.

• 26 Oktober 2009 - 15:15

Ingeborg:

Ola! Wat een leuke berichtjes allemaal en wat veel! Heerlijk!! Was een erg goed begin van mijn maandag om te lezen dat jullie zoveel mooie dingen zien. Hier ook heerlijk weekend gehad met lekker eten en bootje varen, maar dat kan niet tippen aan jullie avonturen. haha. geniet geniet geniet.
    Dikke kus

• 26 Oktober 2009 - 16:31

Gerry:

Wat een uitvoerige berichtgeving! Volgens mij hebben jullie gewoon niets te doen!! Wat een energie om het thuisfront aldus van informatie te voorzien! Petje af.Hebben jullie ook een foto van Gaby op de olifant? Wil ik graag zien!
    Wees voorzichtig in dat verkeer. Geniet maar flink!
    Liefs van Gerry

• 26 Oktober 2009 - 19:31

Jurgen En Therese:

Dag dames, wat is het heerlijk om jullie verslagen te lezen. Het waant je even samen met jullie in de andere wereld! Schrijf vooral door, het is erg vermakelijk. Enjoy!!!!!

• 26 Oktober 2009 - 19:56

Fransje:

heel veel plezier samen en geniet er van.
    groetje,s
    harry en fransje

• 26 Oktober 2009 - 21:24

Madelon:

Hallo dames reiziger,
    Ik lees met veel plezier jullie berichtgeving!
    Net alsof je er ook een beetje bent!
    Veel plezier, rustig met het verkeer en inderdaad veel genieten van al dat moois! Liefs Madelon

• 27 Oktober 2009 - 20:20

Jan Ter Mors:

Hallo Tineke en Gaby,
    Prachtig jullie belevenissen te lezen en de foto's te bekijken en zoals jullie schrijven die mooie kleurrijke kleding, maar ook de indrukwekkende oude gebouwen, die een indruk geven van de oude cultuur.
    En dit is nog maar het begin van jullie vakantie.
    Ik ben vandaag naar Friesland geweest om met mijn vriend Gerrit uit Enschede zijn boot(sloep) van Elahuizen naar Balk te varen voor de winteropslag.
    Voor jullie geniet met volle teugen van deze andere wereld.
    Groetjes Jan een golfvriend

• 27 Oktober 2009 - 20:32

Carijn En Martijn:

Wat een heerlijke verhalen! Zo goed om te lezen dat India zo bevalt. Geniet van alles wat je tegenkomt en maak heerlijk veel foto's en fimpjes. Fijn om er zo dicht bij te kunnen zijn!

Liefs ons