Agra: stad van marmer - Reisverslag uit Agra, India van tineke en gaby - WaarBenJij.nu Agra: stad van marmer - Reisverslag uit Agra, India van tineke en gaby - WaarBenJij.nu

Agra: stad van marmer

Door: Gaby en Tineke

Blijf op de hoogte en volg tineke en gaby

05 November 2009 | India, Agra

5 nov. De dag begon 4.45 uur met een eindeloze zoektocht naar T's bril. Paniek. Bleek uiteindelijk op de wastafel te liggen. Het was nog erg vroeg. Gelukkig werden we klaarwakker toen we ons bij gebrek aan beter met koud water moesten wassen.
Nog net op tijd (5.30 uur)renden we onze kamer uit, want gids en chauffeur stonden al klaar om ons tijdig voor zonsopgang naar de Taj Mahal te brengen.
Terwijl we voor de poort stonden te wachten (vrouwen links, mannen rechts), kwam de gids aangesneld met kaartjes. Om 6.15 uur ging de toegangspoort open en stapten we -na een uitvoerige veiligheidscheck - het terrein van de Taj Mahal op.We liepen door een van de vier toegangspoorten en zagen toen voor onze ogen de prachtige lotusvijver met daarachter de Taj Mahal opdoemen.Om stil van te worden. Een werkelijk schitterend gebouw met bloemmotieven van halfedelstenen ingelegd in wit marmer, koranteksten ook in marmer ingelegd, prachtig symmetrisch van bouw met perfecte verhoudingen. Een absolute sensatie om het gebouw te zien veranderen onder het licht van de verblekende maan en de opkomende zon. We hebben onze ogen uitgekeken.
Uren later vertrokken we met spijt in het hart. We hadden er wel een hele dag in stilte naar willen kijken.
In plaats daarvan stortten we ons in de gebruikelijke verkeerschaosop weg naar ons uitgestelde ontbijt.
Na ons ontbijt staken we de rivier Yamuna over waarin mensen kleren wasten en te bleken legden in de zon.Ons doel: Akbars mausoleum in Sikandra, een klein dorpje aan de rand van Agra: een prachtig zandstenen complex met schitterende minaretten en een mooie tuin met gazellen. Vandaar naar een soort kleine Taj Mahal: het elegante mausoleum van Itimad-ud-Daulah. Een verfijnde combinatie van wit marmer, gekleurd mozaiek, ingelegde natuursteen en maaswerk.
Vandaar naar fort Agra (zandstenen complex) met binnen zijn poorten om. het Jahangiri Mahal paleis met de gebruikelijk haremgebouwen, met hun prachtige binnenplaatsen, tuinen met in het centrum een platvorm voor zang en dans, en omzoomd door galerijen waar handelaren aan de dames hun waar aanboden.
Totaal uitgeput genoten we uren later van de heerlijkste lunch tot nu toe. Onze gids at mee.
Daarna terug naar het hotel voor een broodnodige douche en tenslotte met onze chauffeur de stad in om een werkplaats te bezoeken waar men volgens het aloude procede voorwerpen van marmer met ingelegde halfedelstenen maakt.
We nemen nog een drankje. Laten het dinert voor wat het is en gaan naar bed.
Morgen om 6.30 uur weer op.

• 05 November 2009 - 16:11

Ingeborg:

Wat klinkt de Taj Mahal geweldig!! Een ervaring om nooit te vergeten. Jeetje zeg jullie zijn al 2 weken op reis in dat, zoals het eruit ziet, geweldige land! lekker blijven genieten. Dikke kus

• 05 November 2009 - 22:49

Jannie:

Lieve meiden,
    Net terug van een avondje bridgen nog even voor het naar bed gaan jullie verhaal lezen.
    Fantastische verhalen en het is al heel vaak gezegd beeldend beschreven.
    Doet me wel goed om te lezen dat jullie ook vroeg op moeten :-) net als mijn persoontje die naar haar werk moet.
    Hier een echte Nederlandse herfstdag veel regen en vroeg donker.
    lieve groet,
    Jannie
    p.s. Ik heb jullie site doorgegeven aan bekenden.

• 06 November 2009 - 10:00

Fransisca:

Nog niet eens op de helft van jullie reis en al zoveel gezien en meegemaakt. Het is weer erg leuk om jullie verslag te lezen . Ik ben benieuwd naar het vervolg. Nog hele fijne weken toegewenst !

• 06 November 2009 - 10:54

Margot:

wat heerlijk om jullie verhalen te lezen, kan me er alles bij voorstellen, een intensief dagprogramma vol grootse indrukken. Ben nu een weekje thuis, een grote duik in een compleet tegengestelde wereld, wel heel erg wennen, koud en rillerig, heb bovendien een stevige griep te pakken. Ik wens jullie een supervervolg op de reis, binnenkort zeker richting Nepal? Namasté en lieve groeten Margot